Betuwelijn

11 april 2011

Duitsland en de Betuwelijn

Een delegatie van de SP Afdeling Zevenaar bezocht afgelopen zaterdag een conferentie over de Betuwe Lijn in Dinslaken. De conferentie werd georganiseerd door Die Linke, de zusterpartij van de SP in Duitsland.

Die Linke

28 augustus 2010

Internationale manifestatie

Op zaterdag 28 augustus vond de manifestatie plaats tegen het doortrekken van de Nederlandse Betuwelijn in Duitsland. Zoals de meesten wel weten is de Betuwelijn in Nederland een peperduur fiasco, omdat de lijn in feite ophoudt bij de grens.

BADR

Daar moet alles verder over het toch al overbelaste Duitse spoor. Plannen om de lijn door te trekken door de dorpen en steden in Duitsland ,stuiten op steeds meer verzet en zo hebben 5 organisaties besloten om op 28 augustus deze bijeenkomst te houden. Het initiatief is genomen door de Nederlandse werkgroep Ontbielzen en het Duitse BürgerVerein IG Biss. Daar sloten zich al snel bij aan het Nederlandse comité Laat de Betuwelijn varen en de politieke partijen Die Linke in Duitsland, Sociaal Zevenaar en de SP Zevenaar.

22 augustus 2010

Laat de Betuwelijn varen

Op zaterdag 28 augustus zullen Die Linke en SP Zevenaar duidelijk aanwezig zijn bij het eerste Duits-Nederlandse protest tegen de "Duitse Betuwelijn".

Laat de Betuwelijn varen

Zowel de landelijke partij, als de lokale afdelingen hebben zich destijds fel verzet tegen de komst van de Betuwelijn. Toch is dit geldverslindende prestigeproject er helaas gekomen.

20 juli 2010

Contacten met Die Linke

Enkele maanden geleden is er een eerste contact geweest met onze zusterpartij Die Linke in Emmerich. Daarna heeft de afdeling Zevenaar meegedaan met een demonstratie in Emmerich tegen de aanleg van de Duitse "Betuwelijn".

Contact met Die Linke

Op maandag19 juli zijn Jan Hendriks en Herbert Heeroma aanwezig geweest bij een bijeenkomst van Die Linke o.l.v. de waarnemend voorzitter Bernd Nellissen en enkele vertegenwoordigers van het z.g. "Bürger Initiative" inzake genoemde Duitse Betuwelijn.