Contacten met Die Linke

20 juli 2010

Contacten met Die Linke

Enkele maanden geleden is er een eerste contact geweest met onze zusterpartij Die Linke in Emmerich. Daarna heeft de afdeling Zevenaar meegedaan met een demonstratie in Emmerich tegen de aanleg van de Duitse "Betuwelijn".

Contact met Die Linke

Op maandag19 juli zijn Jan Hendriks en Herbert Heeroma aanwezig geweest bij een bijeenkomst van Die Linke o.l.v. de waarnemend voorzitter Bernd Nellissen en enkele vertegenwoordigers van het z.g. "Bürger Initiative" inzake genoemde Duitse Betuwelijn.

Er zijn ervaringen uitgewisseld, zoals de verschillen in politiek bedrijven in Nederland en Duitsland, de wijze waarop een gemeente bestuurd wordt, en het belang van grensoverschrijdende activiteiten. Zowel Die Linke als de SP zijn beiden vertegenwoordigd in de respectievelijke gemeenteraden en hebben daardoor ook de mogelijkheid op landelijk niveau ondersteuning en/of aandacht te krijgen. Dit alles heeft geresulteerd in een afspraak om elkaar wederzijds te informeren over gemeenschappelijke zaken en waar nodig gezamenlijk actie te bedrijven.

Europa is het vaak eens over commerciële belangen, maar over de belangen van de burgers zijn nauwelijks Europese afspraken. Mogelijk dat beide partijen aan de behartiging van die belangen een steentje bij kunnen dragen.