22 augustus 2010

Laat de Betuwelijn varen

Op zaterdag 28 augustus zullen Die Linke en SP Zevenaar duidelijk aanwezig zijn bij het eerste Duits-Nederlandse protest tegen de "Duitse Betuwelijn".

Laat de Betuwelijn varen

Zowel de landelijke partij, als de lokale afdelingen hebben zich destijds fel verzet tegen de komst van de Betuwelijn. Toch is dit geldverslindende prestigeproject er helaas gekomen.

En nu gebeurt waar wij altijd voor gewaarschuwd hebben, de aansluiting in Duitsland is er niet. Maar die moet er wel komen voor de belanghebbenden bij die goederenspoorlijn. En zo staat de inwoners van onze grensgemeenten nog het nodige te wachten op het gebied van veiligheid, geluidsoverlast, onteigeningen, waardeverlies van huizen enz. In Duitsland is een bewonerscomité, een z.g. "Bürgerinitiative" t.w. IG Biss als eerste in verzet gekomen. Vooralsnog houdt de Duitse politiek zich stil, m.u.z. van onze zusterpartij Die Linke.

Ook in Zevenaar is alweer de nodige onrust ontstaan over de aanleg van het z.g. Derde Spoor. De gemeente en Pro Rail zijn er in feite al klaar mee, maar de direct betrokkenen (onze inwoners) zijn weliswaar geïnformeerd, maar daar blijft het ook bij. Onze fractievoorzitter Jan Hendriks, heeft het op agenda laten zetten van de Raadscommissie, maar de collegepartijen (Lokaal Belang en CDA) zijn niet bepaald enthousiast. Inmiddels hebben er wel gesprekken plaats gevonden tussen Die Linke en SP Zevenaar. Hetgeen betekent dat beide partijen zullen samenwerken in hun strijd tegen de "Duitse Betuwelijn". Zo zullen Die Linke en SP Zevenaar duidelijk aanwezig zijn bij het eerste Duits-Nederlandse protest, georganiseerd door IG Biss, Sociaal Zevenaar, Die Linke en SP Zevenaar.

Wij roepen onze leden op om zaterdag 28 augustus om 11.00 uur aanwezig te zijn bij de grenspaal Nederland-Duitsland in Babberich aan de Eltenseweg 6.

Daar staat een woonhuis en de bewoner heeft zich bereid verklaard hieraan mee te werken, sterker nog, hij zal ook zelf het woord voeren, naast de vertegen- woordigers van Duitse en Nederlands partijen. Zowel de Duitse als de Nederlandse media zullen aanwezig zijn evenals landelijke vertegenwoordiger(s) van de SP.

Wij hebben laten zien dat wij mensen op de been kunnen brengen voor een goede zaak. Laten we ons niet alleen solidair betonen met onze naaste buren, maar opnieuw opkomen voor de belangen van de inwoners van Zevenaar.