College van B&W blijft zich voor paal zetten

28 september 2002

College van B&W blijft zich voor paal zetten

Ambtelijk molens draaien langzaam, maar het heeft er alle schijn van dat het college de wieken uit de wind heeft gedraaid en er voor gekozen heeft met molentjes te lopen.

Eind mei maakte de SP bij monde van Hans Uilenhoed het college er op attent dat met name in de wijk Zonnemaat een groot aantal lantarenpalen waren doorgeroest. Een zestal palen werd kort daarop vervangen en het college dacht hiermee de SP de wind uit de zeilen genomen te hebben.

Toen Uilenhoed op 24 juni j.l. de verkeerswethouder Theo van den Konink vroeg hoe het nu eigelijk zat met het vervangen van de resterende rotte palen liet, van den Konink een ambtenaar opdraven en aan deze is persoonlijk door onze fractie-assistent een aantal palen aangewezen die roestgaten vertoonden. Ook op deze SP-actie werd weer een paar palen vervangen echter nog steeds niet alle doorgeroeste palen.

De waakhond op het stadhuis informeerde op 14 augustus maar weer eens naar de stand van zaken op het gemeentehuis. Dit maal kwam er nog een snel antwoord vanuit het gemeentehuis 'een speciale buitendienst ambtenaar was bezig alle lichtmasten van top tot teen aan het bekijken en als een mast ernstig beschadigd was werd er direct actie ondernomen richting Dynamicon (een dochtermaatschappij van NUON) die voor vervanging zou zorgen. (Dynamicon inspecteert n.b. elke zes weken de lichtmasten in Zevenaar)

Nu vier maanden later is nog steeds een hele beruchte lichtmast, die uitgebreid in het nieuws is gekomen in o.a. De Gelderlander en Radio Gelderland, nog steeds niet vervangen. Ook de brandweer Zevenaar, bij monde van brandweerman P.A. Apeldoorn spreekt van een gevaarlijke situatie toen Uilenhoed hem een foto van de totaal doorgeroeste lichtmast liet zien.

De SP-fractie heeft de volgende schriftelijke vragen:
1. Is het college het eens met de SP-fractie: dat Dynamicon in het verleden door een slechte inspectie een wanprestatie heeft geleverd.
2. Is het college het eens met de SP-fractie: dat betaalde rekeningen aan Dynamicon vanwege 'volledige controles' teruggevorderd dienen te worden.
3. Is het college het eens met de SP-fractie: dat de paal op de foto onmiddelijk vervangen cq verwijderd moet worden.
4. Hoever is de staat van de controle van de buitendienstmedewerker. (antwoord graag in aantallen t.o.v. het totaal aantal de controleren palen).
5. Hoeveel palen dienen er op dit moment, onmiddelijk of op korte termijn, vervangen te worden.

Een wethouder (Netty Klomp) heeft gezegd 'moe te worden van de schriftelijke vragen van de SP', de SP-fractie wordt nimmer moe om misstanden in het openbaar te brengen en wij zullen doorgaan schriftelijke vragen te stellen zolang het voor onze burgers noodzakelijk is.