Gemeenteraad gif kiest voor gif

25 september 2002

Gemeenteraad gif kiest voor gif

Onder het motto 'het oog wil ook wat', sloot de voltallige raad, met uitzondering van de SP-fractie uiteraard, de ogen voor de gevaren die chemische bestrijdingmiddellen met zich meebrengen, om het onkruid op paden en wegen te lijf te gaan. De borstelmachines kunnen in de uitverkoop. Burgervader Jan de Ruijter verbood zelfs SP-fractievoorzitter Paul Freriks het woord gif te gebruiken alsof in glysofaat geen kankerverwekkende stof dioxaan zit (meer informatie).

De CDA-fractie maakte het helmaal bont, de bij het borstelen vrijkomende stof- en staaldeeltjes waren gevaarlijker voor de gezondheid dan het spuiten met gif (sorry burgemeester). De CDA-woordvoerder blunderde met de uitspraak dat huishoudmiddellen ook schadelijk waren voor het milieu, hij zag kennelijk over het hoofd dat afvalwater gezuiverd wordt. Onbewust gebruikte de woordvoerder het woordje ook in 'ook schadelijk'.

De VVD-fractie sloot zich aan bij de mening van het CDA en ging ook voor 100% gifspuiten. PvdA en D66 waren iets genuanceerder en wilden het onkruid met zowel de borstelmachine als met gif te lijf gaan. Paul Freriks somde tevergeefs nog alle gevaren op die het gifspuiten met zich brengt en wees de raad op het besluit dat 10 jaar geleden genomen was om nooit meer gif te gebruken.

Helaas voor onze burgers en kinderen stond de SP-fractie in haar eentje, maar wij zullen de verrichtingen van de gemeente rond het gifspuiten met argusogen bekijken en wij zullen indien dat nodig is gerechtelijke stappen ondernemen als glysofaat onjuist gebruikt wordt.