Zevenaar weer aan de gifspuit

17 september 2002

Zevenaar weer aan de gifspuit

Als het aan de raad en het college ligt gaat Zevenaar de komende jaren weer al dan niet gedeeltelijk aan de gifspuit. Toegegeven het onkruid dat in onze gemeente welig tiert is geen gezicht en alle inwoners ergeren zich daar aan. Maar om die redenen terug te grijpen naar de gifspuit, dat gaat de SP-Zevenaar te ver, temeer daar er genoeg andere methoden bestaan om het onkruid te lijf te gaan.

De voorlichting die het college de commisieleden van grongebied gaf over de chemische bestrijdingsmiddelen was ver onder de maat. Nergens werd gewezen op de toekomstige gevaren door het gebruik van chemische middelen. Commissielid Hans Uilenhoed vertrouwde het niet en ging op onderzoek uit. Hij stuurde zijn medecommissieleden onderstaande brandbrief wees hen op de gevaren en vroeg hen hun gezonde verstand te gebruiken.

Geachte medecommissieleden

Onkruid bestrijding op verharding

1. Het middel dat bij Select-spray wordt gebruikt. Round-up bevat de werkende stof glyfosaat. Daarover wordt alleen vermeld dat glyfosaat een chemisch onkruidbestrijdingsmiddel is. Het volgende wordt verzwegen:
• Over glyfosaat is bekend dat het huidirritaties bij o.a. kinderen tot gevolg kan hebben omdat gespoten wordt in woonwijken (rapport GGD Breda. In Almere is om die reden besloten die stof niet meer te gebruiken!
• Het middel glyfosaat is verontreinigd met de kankerverwekkende stof 1,4 dioxaan!
• Eenmaal in de bodem wordt glyfosaat omgezet in verschillende giftige stoffen, o.a. de metabolieten aminimcthyl __ fosfonzuur, en de vermoedelijk kankerverwekkende stof N-nitrosoglyfosaat!
• Uit een uitspraak van de rechtbank in Denemarken blijkt dat het middel abortus bij vee kan opwekken!
• Glyfosaat is in oppervlakte water aangetoond en mag niet bij waterkanten worden toegepast.
• Het middel heeft voor diverse boomsoorten via de bodem een dodelijke werking!
• De fabrikant van dit middel heeft jarenlang op misleidende wijze reclame gemaakt voor dit middel. De Nederlandse Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat men met meer mag suggereren dat Glyfosaat milieuvriendelijk is’

2. Bij de methode ‘stomen’, het Waipuna-systeem, wordt gesteld dat het resultaat minder afdoende is. Dit kan niet onderkend worden, maar het belangrijkste uitgangspunt bij acceptatie is de acceptatie dat de openbare ruimte niet die kwaliteit behoeft te hebben zoals in geval van chemische bestrijdingsmiddelen. Bij repressieve bestrijdingsmethoden zoals borstelen, branden en stomen, dient een lager kwaliteitsniveau te worden geaccepteerd.
Maar waar gaat het bij kwaliteit om? Zichtbare kwaliteit, geen onkruid of schijnbare kwaliteit met giftige stoffen zoals hierboven beschreven, in de bodem, voor weet ik hoeveel jaren. Roundup wordt wel snel afgebroken, maar in de plant vernielt het glyfosaat het vermogen om nieuwe eiwitten te vormen. De plant gaat dus nog enige tijd door maar kan zichzelf met meer repareren, daar gaat hij uiteindelijk aan te gronde. Roundup werkt dus nog wel hoewel de stof zelf afgebroken is Het Roundup wordt wel biologisch afgebroken zoals de verpakking jubelt, maar helaas niet tot onschadelijke verbindingen. Die blijven achter en er komt elk jaar een beetje bij!

3. Over het Waipunasysteem is bekend dat de productiviteit toeneemt als de methode langer wordt gebruikt De effectiviteit van de methode is, zie andere gemeenten waar deze methode wordt gebruikt, effectief!

4. Waipuna als bestrijding tegen onkruid staat wereldwijd in grote belangstelling.
Het wordt op grote schaal gebruikt in Nieuw Zeeland, Australië, Canada en Amerika!

De Waipuna-methode is net zo duur als borstelen wel 10 maal duurder dan de chemische methode. Wat is duurder als men later naar een ziekenhuis moet omdat kanker is geconstateerd? Wat is duurder als er in de bodem giftige stoffen achterblijven waarmee we een latere generatie opzadelen?

Commissieleden van Grondgebied, laat gezond verstand prevaleren boven schijnbaar financieel voordeel!

Namens de SP-fractie, Hans Uilenhoed