Zwemachterstanden op de basisschool

30 november 2002

Zwemachterstanden op de basisschool

De gemeente Zevenaar gaat de lange wachttijd voor zwemlessen aanpakken. Om de wachttijd van meer dan een jaar weg te werken worden er in het gemeentelijke Lentebad binnenkort extra zwemlessen ingevoerd op de vrijdagmiddag en de zaterdagmorgen.De SP blijft onverkort van mening dat het schoolzwemmen nooit afgeschaft had mogen worden.

Het was volgens de SP-fractie verstandiger geweest als de toenmalige raad van de gemeente het schoolzwemmen niet had afgeschaft. Anders dan leerlingen uit 'middle class', autochtone gezinnen krijgen leerlingen uit sociaal-economisch zwakke gezinnen en/of sociaal-cultureel anders georiënteerde, allochtone gezinnen in het algemeen van huis uit of vanuit hun vriendenkring veel minder gelegenheid en stimulans om zwemervaringen op te doen, een achterstand die ook moeilijk wordt ingelopen omdat zij door hun sociaal-culturele en/of sociaal-economische achtergronden beduidend minder aangemoedigd worden tot het opdoen van complementaire water- en zwemervaringen dan autochtone Nederlandse basisschoolleerlingen.

Een andere factor is de economische. Privé lessen zijn duur. Vooral voor de wat oudere kinderrijke gezinnen. Inmiddels is de vruchtbaarheid van Turken en Marokkanen wel bijna gelijk aan die van autochtonen, maar in vrijwel alle allochtone gezinnen liggen de prioriteiten anders. Er wordt geld onttrokken aan het budget voor gezinsbesteding ten gunste van familie in het thuisland. Er is geen geld voor bezigheden die als luxe worden gezien. Een all-in zwemleskaart voor de diploma's A en B kost in het Lentebad € 253,90 (€ 350,00 in 2003) per kind en dat is al gauw niet meer op te brengen.

De SP-fractie vraagt zich hoeveel kinderen zonder zwemdiploma de basisschool verlaten en is bang voor de gevolgen.