Zevenaar geen oorlogsvrije gemeente

19 maart 2003

Zevenaar geen oorlogsvrije gemeente

Geachte heren Freriks en Uilenhoed, In uw e-mail van 15 februari jl. stelt u het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad van Zevenaar voor om Zevenaar de status van ‘oorlogsvrije gemeente’ te geven en geen medewerking te verlenen aan de voorbereidingen op een mogelijke oorlog tegen Irak, o.a. door tegen te gaan dat (Brits/Amerikaans) oorlogsmaterieel over Zevenaars grondgebied wordt vervoerd. Tevens vraagt u of het college op de hoogte is van Brits/Amerikaanse transporten over Zevenaars grondgebied.

Het ministerie van BZK heeft bij schrijven 10 februari 2003 en 14 februari 2003 een eerste vertrouwelijke kennisgeving gezonden aan de Commissarissen van de Koningin en het College van Procureurs-Generaal inzake eventuele consequenties van een mogelijke oorlog tegen Irak. Daarbij is de Commissarissen verzocht de burgemeesters in de provincie te informeren, hetgeen is geschied op maandag 17 februari 2003 door middel van toezending van de genoemde brieven van het ministerie van BZK. Uit deze brieven blijkt dat door de rijksoverheid momenteel voorbereidingen worden getroffen ten aanzien van de consequenties die een mogelijke militaire operatie tegen Irak voor Nederland kunnen hebben. Duidelijk is dat het in deze gaat om afspraken op nationaal en internationaal niveau. De ondersteuning die door de Nederlandse regering aan de Verenigde Saten is toegezegd in het kader van de Host Nation Support maakt hier deel van uit. Dit betreft met name de Amerikaanse militaire transporten over Nederlands grondgebied. De bestuurlijke coördinatie in dit kader ligt op nationaal niveau bij het Nationaal Coördinatie Centrum (NCC).

In de aangehaalde brieven van BZK wordt tevens gesteld dat de betrokken bestuurders separaat zullen worden geïnformeerd over Amerikaanse militaire transporten over Nederlands grondgebied in het kader van genoemde Host Nation Support. Hiervan is ten aanzien van Zevenaar tot op heden niets gebleken. Voor zover ons bekend hebben er geen militaire transporten over Zevenaars grondgebied plaatsgevonden. Op dit moment is ons geen informatie bekend over de vraag of dit in de nabije toekomst nog zal plaatsvinden. E.e.a. brengt met zich mee dat de overige vragen (2 tIm 6) uit uw e-mail geen nadere beantwoording behoeven.

Tot slot merken wij nog op dat de voorbereidingen op een eventuele oorlog met Irak en de consequenties die dit mogelijk voor Nederland met zich mee brengt besluiten en afspraken vergen die liggen op nationaal en internationaal niveau. Het is ons inziens niet aan een individuele gemeente om hierin te treden, anders dan het treffen van maatregelen tegen eventuele rechtstreekse dreigingen ten aanzien van het eigen grondgebied. Wij zijn dan ook niet voornemens om de gemeente Zevenaar de status van oorlogsvrije gemeente te geven.

Dit was het antwoord van het College op het verzoek van de SP Zevenaar om Zevenaar als oorlogsvrijge gemeente te verklaren.