SP wijst deelname Bedrijfschap Arnhem-Liemers af

14 mei 2003

SP wijst deelname Bedrijfschap Arnhem-Liemers af

Ondemocratisch, onzinnig, overbodig en onnodig, dat is het oordeel van Hans Uilenhoed, gemeenteraadslid van Zevenaar.

Het college van B & W probeert te raad zand in de ogen te strooien, in de ambtelijke stukken wordt weliswaar vermeld dat het zelfstandig ontwikkelen van bedrijfsterreinen voor- en nadelen met zich mee kan brengen, maar daar blijft het dan ook bij, nergens wordt daar nader op in gegaan.

Het nieuw te vormen algemeen en dagelijks bestuur gaat volledig voorbij aan de controlerende taak van de gemeenteraden en spreekt slechts alleen van een kaderstellende taak. Controle door de gemeenteraad is gezien de geringe steminvloed van de gemeente Zevenaar schier onmogelijk in de ondemocratische Gemeenschappelijke Regeling.

Het enige wat van Zevenaar verwacht wordt is het ophoesten van in totaal € 300.000 de komende vijf jaar. Blijft het wel bij de genoemde € 300.000. Dit bedrag wat genoemd wordt in de begroting is gebaseerd op een prijspeil van juli 2002.

Het kan nog veel gekker met: In de begroting is te lezen dat er vijf jaar achtereen € 50.000 is opgenomen voor een voorbereidingsbudget en nog eens 5 maal € 50.000 voor een werkbudget, voor wat? Uilenhoed kan zich hier niets bij bedenken. Ook wordt in de begroting per een bedrag van € 50.000 als onvoorzien begroot. Als we snel rekenen komen op een totaal van € 750.000, hiervan bedraagt het aandeel van Zevenaar 15% of te wel € 105.000. Het bevreemd de SP dat er vijf jaar achtereen een voorbereiding- en een werkbudget nodig zou zijn, nog merkwaardiger is het dat op een totale begroting 12,5% als onvoorzien begroot wordt.

Zakkenvullerij en niets anders, briest Uilenhoed, dat zijn de exorbitante hoge begrote salarissen voor de directeur en zijn medewerker te weten respectievelijk € 100.000 en € 75.000 per jaar. De administratieve afhandeling van de betalingen en ontvangsten wordt ook nog een jaarlijks op € 25.000 begroot. Normaal gesproken zou je denken dat deze kosten door het salaris van de medewerker gedekt zou worden.

Gelukkig heeft de gemeente Zevenaar als voorwaarde gesteld dat er nieuwe op- en afritten moeten komen op de A12. Het ziet er echter uit dat hier tot het jaar 2015 een embargo op ligt. Kom op B & W, waarom zou je nu geld weggooien (weggeven) tot het jaar 2008 als je er niets aan hebt?

De algemene conclusie van de SP-fractie is dat de gemeente Zevenaar gezien de slechte toekomstverwachtingen geen behoefte heeft aan bedrijventerreinen. Tientallen bedrijfspanden langs de A12 staan al jaren leeg en zullen zoals het er nu naar uitziet nog jaren en jaren leeg staan. Het college zou er alles aan moeten doen om aan de roep van de burgers gehoor te geven. We willen toch naar een bewonersaantal van 30 tot 40.000 toe, dat kan alleen maar als er woningen worden gebouwd. Betaalbare huurwoningen wel te verstaan, Hengelder II zou wellicht daarvoor een goede locatie kunnen zijn.