SP-fractie doet een oproep aan de CDA-wethouders en raadsleden om te protesteren

13 december 2003

De Zevenaarse SP-fractie doet een oproep aan de CDA-wethouders en raadsleden om een appel te doen aan hun CDA-collega's in Den Haag om tot een humaan uitzettingsbeleid te komen, dus om ouders met kinderen dakloos en dus zwervend op de keien te trappen.

Onze fractie zal ook in de komende raadsvergadering vragen of het college zich zal scharen achter de vele gemeentes die afstand nemen en dus niet meewerken aan dit onmenselijk beleid.

Aan de CDA-collega's en wethouders is de volgende oproep gedaan:

Geachte heer, mevrouw

Zoals u weet verblijft er momenteel een grote groep asielzoekers in de centrale en decentrale opvang van wie nog steeds niet duidelijk is of ze in Nederland mogen blijven. Tot die tijd hebben zij in ieder geval een dak boven hun hoofd. Minister Verdonk van Vreemdelingenzaken heeft echter gezegd dat zij niet uitsluit dat deze mensen, waaronder veel gezinnen met kleine kinderen, binnenkort op straat worden gezet. De VVD en het CDA in de Tweede Kamer steunen dat voornemen.

Echter, een steeds groter wordende groep burgemeesters, wethouders en burgers weigeren mensen op straat te dumpen. Zij willen geen zwervende gezinnen in onze dorpen en steden. Wij weten dat er ook veel CDA’ers zijn die het onbegrijpelijk vinden dat de Kamerfractie van het CDA zich zo hardvochtig opstelt. Zeker in deze decembermaand zou zorg voor de naaste centraal moeten staan in een Christelijke politiek.

Vindt ook u het onacceptabel dat gezinnen op straat worden gezet, zonder te weten of ze daadwerkelijk kunnen terugkeren naar hun land van herkomst? Laat dat dan weten en stuur onderstaand mailtje naar de CDA-fractie in de Tweede Kamer.

Met vriendelijke groet,

Hans Uilenhoed