Nog veel onduidelijkheid over langdurigheidstoeslag

21 januari 2004

Nog veel onduidelijkheid over langdurigheidstoeslag

Als je vijf jaar op een sociaal minimum hebt moeten leven, heb je recht op een "langdurigheidstoeslag". Voor gehuwden zou dat betekenen dat ze jaarlijks een uitkering krijgen van € 462,00, Een alleenstaande ouder zou € 415,00 en een alleenstaande € 324,00 krijgen.

Deze rijksregeling lijkt duidelijk maar niets is minder waar, zo mag de gerechtigde in de periode van vijf jaar geen inkomsten gehad hebben. Is dit een addertje onder het gras van deze onzalige Balkenende regering. Wordt het krantenwijkje van de zoon of dochter als inkomsten beschouwd, of is zelfs het uurtje vakkenvullen al een reden om voor de uitkering buitengesloten te worden. Kan ook het vakantiebaantje van de zoon of dochter al tot uitsluiting leiden.

Volop nog vragen waat de gemeente ons op dit moment nog geen antwoord op kon geven. De VNG (Vereninging van Nederlandse Gemeenten) is op dit moment met een onderzoek bezig zodat de gemeente niet "het wiel opnieuw hoeven uit te vinden". De SP-fractie blijft, zoals je gewend bent deze gang van zaken met Argusogen volgen.

De woordvoerder van de Gemeente Zevenaar kon ons wel melden dat indien uitkeringsgerechtigden bij de gemeente geregistreerd staan deze uitkering "automatisch" uitgekeerd zal worden en wel rond de maanden april of mei.