College moet met de billen bloot

5 december 2004

College moet met de billen bloot

Er moet meer informatie op tafel komen over de aankoop van het terrein van de voormalige Maria Koninginkerk in Zevenaar. Dat wil de raadscommissie grondgebied.

Het college hulde zich in mist en nevel omtrent de aankoop van grond van de voormalig Maria Koninginkerk. Op moment van de commissievergadering was geen specificatie voorhanden voor het te beschikbaar stellen van de 1.610.000,00 euro, daarnaast vroeg het college ook nog eens 86.000,00 euro ter beschkking te stellen voor deskundigenkosten, kosten voor bodemonderzoek, de afdracht aan het Bisdom Utrecht en interne gemeentelijke kosten.
De SP is niet alleen benieuwd naar de daadwerkelijke M2-prijs van de grond maar vraagt zich ook af wat het Bisdom met deze transactie tussen het kerkbestuur en de gemeente te maken heeft, want alle extra en onnodige uitgaven jagen alleen maar de toekomstige prijs van de te bouwen huizen omhoog en daat zitten wij in Zevenaar zeker niet op te wachten.
Alsvorens de SP-fractie zijn zegen zal geven voor deze aankoop, zal het college echt met de billen bloot moeten.
Tot slot college, een grondaankoop wordt gedaan met mensen onderling maar gaat niet over mensen! Gemeente en kerk hebben ieder de helft van het terrein in bezit. Zevenaar wil het hele terrein hebben om er honderd huizen te bouwen. De gemeente legt er 1.610.000 euro voor op tafel.

De raad moet eind van deze maand het aankoopbedrag van 1.610.000 euro goedkeuren. Voordat ze dat doet, wil zij eerst weten waarom er ook nog een bedrag van 86.000 euro aan deskundigen, bodemonderzoekers en een afdracht aan het bisdom Utrecht betaald moet worden. Vooral het extra bedrag aan het bisdom irriteert de raadscommissie.

Volgens wethouder Netty Klomp is het extra bedrag in de onderhandelingen afgesproken om uiteindelijk tot een koopovereenkomst te kunnen komen. Zij komt voor de raadsvergadering met een specificatie van deze extra kosten. VVD'er Wim Zwart noemde de kerk de lachende derde en SP'er Hans Uilenhoed vond dat het bisdom al genoeg heeft gekregen voor de aankoop van de grond. De kerk eist teveel en jaagt daarmee de huur- en koopsommen van de toekomstige woningen op, is de gedachte.

Klomp waarschuwde de raadscommissie dat als de raad de aankoopsom afkeurt, zij de onderhandelingen met projectontwikkelaar ABC onmiddellijk moet stopzetten. ABC gaat de huizen bouwen.

"Er rust blijkbaar geen zegen op het kerkterrein", aldus Klomp. Ze doelde hiermee op de vele tijd die de aankoop kostte. In eerdere instantie liepen de onderhandelingen stuk, omdat kerk en gemeente niet tot overeenstemming kwamen over de prijs.