Brief over de SP en de BAT

6 mei 2006

Brief over de SP en de BAT

In de Gelderlander van 6 mei stond onderstaande brief van de SP afdeling Zevenaar. Dit is een reactie op een eerder bericht in de krant, waarin stond dat de SP niets voor de werknemers van de BAT zou willen doen.

Graag wil ik reageren op het arti­kel in de Liemers editie van de Gelderlander over de teleurstel­ling van Therry Engelen, OR-­voorzitter van BAT, over de SP. Therry Engelen heeft zich niet gewend tot de SP afdeling Zeve­naar, die zeker niet ontploft is, maar, integendeel, springle­vend. Zoals de meeste mensen wel weten zijn er inderdaad gro­te problemen geweest in de afde­ling, die uiteindelijk hebben ge­resulteerd in het verlies van de raadszetels in de gemeenteraad van Zevenaar. Een nieuwe groep actieve leden heeft de draad weer opgepakt en zal de komen­de tijd zeker van zich laten ho­ren. Ten aanzien van BAT het volgende. De SP voelt zich zeer zeker solidair met de werkne­mers die dreigen hun baan te verliezen.

Het kan niet zo zijn dat er meer dan vijfhonderd mensen zo­maar op straat worden gezet. Na­tuurlijk mag van een afdeling die pas onlangs weer actief is ge­worden niet verwacht worden dat deze afdeling een hele fa­briek kan openhouden. Maar wij zullen de vakbonden steu­nen in hun strijd voor een fat­soenlijke behandeling van de werknemers door de BAT.

De SP is van mening dat ook de gemeente Zevenaar op de bres moet staan voor de werkgelegen­heid van haar burgers. Kortom, wij staan aan de kant van de BAT- werknemers en wij zullen hen, binnen onze mogelijkhe­den, steunen.

Jan Hendriks, SP Zevenaar