4 februari 2007

Maak de SP groot in provincie en Eerste Kamer!

22 november ligt nog vers in ons geheugen. De SP is in 2006 echt groot geworden. Op 7 maart 2007 zijn er echter alweer verkiezingen: voor de Provinciale Staten. Wat doet de provincie en waarom is het belangrijk dat mensen gaan stemmen? Een overzicht.

Bij de provincieverkiezingen van 2003 bracht net iets meer dan de helft van de kiesgerechtigden zijn of haar stem uit, te weten 50.8 procent. De provincie leeft niet erg en weinig mensen weten waar de provincie eigenlijk over gaat. Niet voor niets wil de SP provincies omvormen tot kleinschalige regio's.

Voor de SP is het desondanks van groot belang om na de klapper van 22 november ook bij de Provinciale verkiezingen van 7 maart ook in de provincies groot te worden. Deze verkiezingen zullen door iedereen gezien worden als eerste belangrijke toets voor de nieuwe coalitie. En natuurlijk ook voor de grootste oppositiepartij. De SP blijft het in de opiniepeilingen na de verkiezingen goed doen. Ook op 7 maart kan de SP groeien en laten zien dat het succes van 22 november geen toevalstreffer was.

Waarom stemmen op 7 maart?

1. Voor een socialer en menselijker Gelderland

Voor Gelderland is het belangrijk dat er een grote SP-fractie komt in Provinciale Staten. De provincie stelt streekplannen op (waar is ruimte voor wonen en werken en waar voor groen?) en heeft een belangrijke stem in de aanleg van bruggen (de stadsbrug in Nijmegen bijvoorbeeld), dijken, wegen (rondwegen, doortrekking A15, de N 18) en fietspaden.

Ook het vaak slecht geregelde openbaar vervoer binnen de provinciegrenzen is een taak van de provincie Gelderland. Verder houdt het Gelders bestuur zich bezig met boeren, natuur en milieubeleid en met het bevorderen van cultuur en recreatie. Goed beheer van natuurgebieden als de Veluwe en de Gelderse Poort en een leefbaar platteland is van belang voor alle Gelderlanders. De provincie is medeverantwoordelijk voor ambulancevervoer, regelt de jeugdzorg, is betrokken bij (sociale) woningbouw en houdt zich bezig met sanering van vervuilde gronden en asbestwegen.

Er zijn belangrijke keuzes te maken. Komt er beter en deels gratis openbaar vervoer? Komen er meer betaalbare woningen in de stad en op het platteland? En hoe gaan we om die met de miljoenen die in de provinciale overheid omgaan, investeren we die in peperdure prestigeprojecten zoals de Rijnboog in Arnhem of in de leefbaarheid van wijken en dorpen?

2. Omdat een grote SP in de Eerste Kamer het verschil kan maken

De 75 leden van de Eerste Kamer worden gekozen door de leden van Provinciale staten. De SP heeft nu vier zetels in de Eerste Kamer. Dat kunnen er flink wat meer worden. Want hoe groter de fracties van de SP in de Provinciale Staten, hoe meer stemmen er naar SP-ers in de Eerste Kamer gaan.

De Eerste Kamer controleert de wetgeving en bepaalt mee welke ruimte de regering heeft om haar plannen uit te voeren. Een grote SP-fractie in de Eerste Kamer kan in belangrijke debatten het verschil maken. Denk bijvoorbeeld aan het plan van het CDA om de morsdode Europese grondwet weer nieuw leven in te blazen. Of de discussie over de toekomst van de NAVO. Juist in dat soort zaken heeft de Eerste Kamer een belangrijke stem.

3. Zodat andere partijen niet meer om de SP heen kunnen

Ook indirect is de uitslag van de komende verkiezingen belangrijk voor de invloed die de SP kan uitoefenen. In de Tweede Kamer, in de gemeenteraad en niet te vergeten met onze acties. Als we er in slagen om opnieuw winst te boeken, dan kunnen andere partijen steeds minder om de SP heen. We kunnen dan met nog meer vaart bouwen aan een socialer, menselijker Gelderland en een beter Nederland. Een grote SP maakt duidelijk dat Nederland niet zit te wachten op Balkenende-IV, maar op een echt sociaal kabinet, mét de SP dus.

Thuisblijven helpt niet, SP stemmen wel!