“Duiven als gepikeerde regent”

4 april 2007

“Duiven als gepikeerde regent”

‘SP wil eerder meer als minder inspraak bij openbare vergaderingen”

Duiven, 25 maart 2007 De SP heeft per brief gereageerd op het voornemen van de gemeente Duiven om sprekers bij openbare vergaderingen te beperken bij inspraak. Volgens de gemeente is dit nodig vanwege bittere verwijten van inwoners in de richting van het college.

De SP heeft op het persbericht in de Duivenpost van 7 februari gereageerd per brief aan de college en raad. “We vinden het onbegrijpelijk dat bepaalde situaties die gewoon meespelen door de emotie en beleving van inwoners, gebruikt worden om het inspraakrecht van de burger strenger te maken in plaats van zo’n meneer of mevrouw erop te wijzen dat zijn of haar taalgebruik op deze wijze niet gepast is.”

In de brief wordt de gemeente omschreven als een gepikeerde regent. De SP hoopt door middel van deze brief dat gemeente het hoofd koel houdt en deze kwestie met de insprekers beschouwd als een vervelend incident.

Al een tijdje gaat het niet goed tussen college, raad en inwoners. Een aantal raadsleden heeft per omgaande al laten weten dat ze nog een appeltje te schillen hebben met Nico Verlaan van het CDA Hij heeft in een interview met de Gelderlander gezegd dat er teveel besluitenloosheid is in de fracties van de gemeente en dat hij dat wilde aanpakken.

Ook een aantal inwoners binnen de gemeente Duiven omschrijven dit college als onbetrouwbaar en amateuristisch. De SP stelt dat het inperken van het inspreekrecht juist leidt tot een kloof tussen gemeente en burger. De SP is van mening dat door deze reactie van burgemeester Henk Zomerdijk het gevoel van onbetrouwbaarheid, amateurisme en onvermogen juist meer zal worden versterkt dan weggenomen bij de burger en dat lijkt ons een verkeerd signaal naar onze inwoners.

De gemeente Duiven heeft vooralsnog niet gereageerd op de brief die door de SP is gestuurd. Wordt vervolgd.......

Bronvermelding van sommige uitspraken: Duivenpost 7 februari 2007