Inspraak commissie ruimte

10 februari 2010

Inspraak commissie ruimte

Tijdens de laatste vergadering van de commissie ruimte nam namens SP Zevenaar bestuurslid Herbert Heeroma het woord.
Hoewel de Raad in de huidige samenstelling het omstreden voorstel voor betaald parkeren in het centrum van Zevenaar goedgekeurd heeft, zijn er de nodige kanttekeningen te plaatsen bij de personele invulling van de parkeercontrole.

Herbert Heeroma

SP Zevenaar doet het voorstel om de vacatures niet uit te besteden maar de gelegenheid met beide handen aan te grijpen om deze binnen de gemeentelijke organisatie in te vullen.

Momenteel geeft de gemeente Zevenaar ruim 4 miljoen euro per jaar uit aan externe bureaus met als argument dat de benodige kennis binnen de gemeente niet voorhanden is. Nu was het argument dat de gemeente niet in staat is de benodigde uren in te roosteren.
Ons antwoord hierop is dat de gemeente zich kan laten voorlichten door bedrijven die veel met parttimers werken. Daarnaast is opleiden van bestaande mensen, ook voor meerdere taken, het aannemen van nieuwe mensen, stagemogelijkheden creƫeren, juist in deze tijd van oplopende werkloosheid een absolute must.

SP Zevenaar deed de commissie het nadrukkelijke verzoek om het onzorgvuldig voorbereide voorstel uit te stellen tot na de gemeenteraadsverkiezingen, zodat de nieuwe Raad zich daadwerkelijk met echt arbeidsbeleid kan bezighouden en dat het niet als een voetnoot ondergeschoven wordt bij het parkeerbeleid.

De verantwoordelijke wethouder Nijland was van mening zich voldoende te hebben laten voorlichten door deskundigen. Onze woordvoerder heeft ruim dertig jaar ervaring met personeelsbeleid in de commerciƫle dienstverlening en plaatste vanuit zijn professionele expertise kritische kanttekeningen bij de keuzes van het College.