Senioren in Zevenaar

2 februari 2010

Senioren in Zevenaar

Op 1 februari vond in Giesbeek een mini symposium plaats over wonen voor ouderen, o.l.v. Henriƫtte van Haren, georganiseerd door de werkgroep ouderen, een onderdeel van het Platform Senioren Zevenaar.

Seniorensymposium Giesbeek

Hiervoor waren de politieke partijen van Zevenaar uitgenodigd, die daar, op Groen Links na, gehoor aan gegeven hebben. Ook waren er vertegenwoordigers van de provincie, Baston Wonen, Laris, Diafaan en de wethouders Bless en Van Norel. Discussieleider was de oud-wethouder Cees Hilberdink. Er waren drie wensen geformuleerd:

Seniorensymposium Giesbeek
  • Alle senioren van de gemeente Zevenaar kunnen in hun eigen wijk of dorp blijven wonen.
  • Ook als zich beperkingen voordoen in hun leven.
  • Dat kan alleen als de politiek zich hierachter schaart, en het beleid voor wonen en welzijn voor ouderen hieraan aanpast wordt.

Na een inleiding werden alle politieke partijen gevraagd daarop te reageren. Het wonderlijke verschijnsel deed zich voor dat alle partijen zich hierin wel konden vinden.

Onze SP vertegenwoordiger, Herbert Heeroma, heeft als enige ingebracht dat het overgrote deel van de ouderen thuis woont, en dat door verminderen van de thuiszorg door CDA, VVD en PvdA dat steeds moeilijker wordt.

De breed gedeelde eindconclusie was, dat er maatwerk geleverd moet worden op het gebied van wonen voor ouderen en dat de gemeente wat toegankelijker moet worden daarvoor. Op 2 november a.s. is er een evaluatieavond waarbij gekeken wordt naar de praktijk van de politieke partijen over dit onderwerp.