14 mei 2011

Actie gemeentehuis

Onze actie tegen een duur gemeentehuis loopt ten einde. Op woensdag 18 mei as. om 16.00 uur worden de verzamelde handtekeningen aangeboden aan B&W.
Vervolgens besluit de gemeenteraad op 25 mei as. over ons toekomstige gemeentehuis.

Actie gemeentehuis

Er is veel gebeurd de afgelopen maanden.
Terwijl de Kerngroep van Zevenaar de deuren langs ging om handtekeningen op te halen tegen de exorbitante plannen van de gemeente om €16.000.000,-- uit te geven voor de verbouw van het huidige gemeentehuis, werd duidelijk dat B&W in de kluwen van een toen nog anonieme projectontwikkelaar raakte.

Verplaatsen van het gemeentehuis naar de BAT locatie was hun wens bleek duidelijk aan het einde van 2010. Dat ze zelf daarbij zowel Sinterklaas als ook Kerstman mogen spelen, daarvoor waren zij blind en doof.

Op de achtergrond ging de plannenmakerij in geheime vergaderingen door en de oppositie stond letterlijk buitenspel. Op straffe van juridische stappen moest alles binnenskamers blijven. Het gaat hier om een verkoop van de BAT gebouwen en terreinen, aan een projectontwikkelaar, dus van bedrijf A aan bedrijf B en daar staat de gemeente buiten.

Dat er onderhands al wel afspraken gemaakt worden over een mogelijke verplaatsing van het gemeentehuis naar die locatie en dat daarbij de daarvoor beschikbare financiën al op tafel werden gelegd, deed voor B&W niet ter zake. Openbare aanbesteding is in deze constructie niet aan de orde.

Zolang alles geheim was, konden wij natuurlijk niet anders dan doorgaan met onze actie. Deur na deur, onder soms barre weersomstandigheden, een zeer tijdsintensief traject, maar wel heel zinvol. Van de honderden mensen die wij zo aanspraken, stond ruim 90% achter onze actie.
De uitgave van €16.000.000,-- excl. BTW tegenover de komende bezuinigingen, dat is en was het onderwerp van onze handtekeningen actie. En dat leeft bij de mensen.
Een mogelijke verplaatsing van het gemeentehuis naar de BAT maakte ons verhaal alleen maar sterker, omdat daarmee in onze ogen de spreekwoordelijke ‘bodemloze put’ pas echt een feit zou zijn.

Inmiddels is duidelijk dat Ballast Nedam, op het allerlaatste moment heeft afgezien van deze deal. Einde van een droom, voor B&W althans.
Maar wel werd na die bekendmaking, in één adem, €800.000,-- extra middelen gevraagd voor de verbouw van het huidige gemeentehuis. Reden genoeg dus om onze actie gewoon door te laten gaan.

Inmiddels is duidelijk dat de BATte droom van B&W nog niet helemaal in duigen ligt. Een samenwerkende partij van Ballast Nedam, Klok ontwikkeling, lijkt de bal weer op te pakken. En ja……….. B&W hollen weer vol overtuiging door, op dit heiloze pad.

Ons signaal is nodig. En elke handtekening versterkt onze stem in de raad.
Dus teken onze petitie: Stop duur gemeentehuis, behoud van voorzieningen!