Actie tegen kinderarmoede

7 december 2012

Actie tegen kinderarmoede

Op vrijdag 30 november hebben wij een foto gemaakt van een een aantal lege kinderschoenen op de trappen van het Zevenaarse gemeentehuis. Deze foto staat symbool voor een stille tragedie die zich in Nederland voltrekt. Een tragedie, zonder gezicht, zonder geluid, maar toch is het er. En het is schrijnend, want het betreft de allerkleinsten van dit land, zonder dat zij er iets aan kunnen doen. Er moet wat gebeuren.

Kinderschoenen

Ook in Zevenaar, leven er kinderen op of onder de armoedegrens. Zij krijgen niet dagelijks een goede maaltijd, kunnen niet op een sportvereniging, kunnen niet op schoolreisje of hebben geen geld voor een verjaardagsfeestje, laat staan iets voor in de schoen met Sinterklaas. En met de komende bezuinigingen zal het voor die kinderen alleen maar beroerder worden.
De ingezamelde schoenen zijn inmiddels door naar Den Haag, en zijn op 5 december geplaatst op Het Binnenhof als protest tegen de kinderarmoede in Nederland.
Het kan toch niet zijn dat het op één na rijkste land van Europa kinderen laat opgroeien in armoede!

Tijdens de Zevenaarse gemeentecommissievergadering middelen op 6 december hebben wij ingesproken, en de commissie verzocht om ook aan hen te denken bij het bepalen waar het budget aan uit gaat worden gegeven.