Thuiszorgmedewerkers starten actiecomité in Zevenaar

22 mei 2013

Thuiszorgmedewerkers starten actiecomité in Zevenaar

Op dinsdag 28 mei is om 20:00 uur in Lokaal De Revolutie een actiebijeenkomst om een actiecomité voor behoud van de thuiszorg in Zevenaar op te richten. Op deze avond zal uitleg worden gegeven over de stand van zaken rond de ongewenste ontwikkelingen in de thuiszorg en wat dit betekend voor de thuiszorgmedewerkers en de mensen die van de thuiszorg afhankelijk zijn. Ook zal ingegaan worden op de situatie in Zevenaar.

Op 24 oktober 2012 zijn in de gemeenteraad van Zevenaar een viertal moties van de SP aangenomen. Twee van deze moties zijn zelfs door de volledige gemeenteraad van Zevenaar ondersteund. De moties hebben ervoor gezorgd dat voor de korte termijn in Zevenaar geen sprake is wantoestanden zoals dat bijvoorbeeld in Montferland en Oude IJsselstreek het geval is.

In Montferland hebben thuiszorgmedewerkers hun vaste baan verloren en zijn mensen gedwongen als schijnzelfstandigen hun oude werk voort te zetten. Van de uurvergoeding moet de thuiszorgmedewerker alle kosten zelf betalen. Belastingen, verzekeringen en de noodzakelijke bijscholing moeten allemaal zelf opgehoest worden waardoor er nog nauwelijks een fatsoenlijk loon overblijft. Deze medewerkers willen geen ZZP-er zijn, maar gewoon eerlijk betaald worden voor eerlijk werk. Inmiddels zijn er gerechtelijke uitspraken welke de wantoestanden pogen te keren.

De mensen die afhankelijk zijn van een goede thuiszorg zitten al helemaal niet te wachten op veranderingen. De cliënt wil de vaste hulp en wil niet keer op keer met vreemden te doen hebben. In de doorgeslagen bezuinigingsplannen wordt er zelfs gesproken over het verplichten van mantelzorg. Iedereen moet zelf de zorg organiseren voor zieke familieleden of buren. Het lijkt erop dat niemand zich afvraagt of de cliënt de billen door familie of buren wil laten wassen.

Tijdens de actiebijeenkomst zal Marlou Willems van de SP fractie in Zevenaar uitleg geven over de situatie rond de thuiszorg in Zevenaar, een vertegenwoordiger van de Abvakabo zal uitleg geven over de thuiszorg acties en zorgmedewerkers zullen vertellen over de dingen waar zij nu al tegenaan lopen. De aanwezigen zullen ook worden opgeroepen om deel te nemen aan de grote thuiszorgmanifestatie op 8 juni in Amsterdam. Deelnemers aan de manifestatie kunnen op 8 juni gebruik maken van gratis busvervoer naar Amsterdam.