Bloemetje voor inspreker

22 september 2015

Bloemetje voor inspreker

Foto: Ed van der Schaft

De SP heeft vandaag de heer Stapelkamp, bewoner van de wijk Herenmäten, een bloemetje gebracht. De SP schaamt zich voor de manier waarop deze inspreker en gast van de raad door de commissievoorzitter is aangesproken. Excuses van de voorzitter zullen er, als het aan de andere partijen ligt, kennelijk niet komen. De SP vindt het echter wel belangrijk respectvol met insprekers om te gaan. Mevrouw Stapelkamp vindt het overigens helemaal niet erg wanneer andere partijen het voorbeeld van de SP volgen.

Gebruik maken van het inspreekrecht is voor de meeste mensen niet iets wat je heel vaak doet. Voor veel mensen is het best spannend en dan moet men zich ook nog een aan allerlei regels houden. Gelukkig is er een wijze man, de commissievoorzitter, die zich over de inspreker ontfermt zodat de inspreker zich op zijn of haar gemak voelt. Maar soms gaat het fout…

Tijdens de inspraak over de gevolgen van de komst van de A15 en de gevolgen voor de wijken Herenmäten en Roodwilligen hadden veel insprekers zich gemeld. Bij de inspraak van de heer Stapelkamp ging het goed fout. De
voorzitter vond het nodig om zelf in te gaan op een vraag in de inspreker. Maar vervolgens mocht de heer Stapelkamp, die terecht wees op een misser van de
raad, zijn punt niet meer verwoorden. Met de woorden “Ik ga niet met u in discussie. Dus ik vind het leuk wat u er van vindt.” werd de inspreker bruut weggezet.

Natuurlijk is dit niet de manier waarop met gasten zou
moeten worden omgegaan. Ons commissielid Van der Schaft gaf al direct aan hier iets mee te gaan doen. In het presidium, het overleg waarin de fractievoorzitters
overleggen over organisatorische zaken, is het incident met de heer Stapelkamp door de SP aan de orde gesteld. Dit leverde niets op. Veel verwijten naar de SP,
maar geen aandacht voor de manier waarop met de inwoners van Zevenaar wordt omgegaan wanneer zij te gast zijn om in te spreken. Schande!

Maar mensen, laat u niet tegenhouden. Wilt u inspreken over een onderwerp waar u aandacht voor wilt? Doe dat gerust. De SP kan u daarbij helpen.

Hartelijke dank voor dit vriendelijke gebaar. Typisch SP zou ik zo zeggen.

Top gedaan SP. Helemaal mee eens dat inspreker(s) het zeker niet makkelijk hebben. Zeker niet als een voorzitter denkt de boel te kunnen saboteren door zulke uitspraken te doen.
Hopelijk leren andere partijen hiervan en tonen ze ook hun respect voor een inspreker. (Mens)
Ben benieuwd of er al excuses zijn gemaakt door de voorzitter? ...........