Kinderboerderij in nood!

19 april 2016

Kinderboerderij in nood!

Foto: Ed van der Schaft

Zevenaar heeft nog een aantal mooie voorzieningen, één van deze is kinderboerderij Rosorum. Een kinderboerderij in een open park, waar iedereen elke dag terecht kan om even lekker de open lucht in te gaan met de kinderen. Waar kinderen kennis kunnen maken met verschillende dieren, leren hoe ze met de dieren om moeten gaan, of om gewoon te wandelen. Het bestuur van deze kinderboerderij heeft aangegeven dat het niet meer lukt om met de huidige inkomsten/subsidie rond te komen, en trok bij de gemeente aan de bel. En de Zevenaarse SP-fractie schoot meteen te hulp!

Nadat het bestuur van de kinderboerderij bij de commissie samenleving had ingesproken heeft de Zevenaarse SP-fractie een motie ingedient bij de gemeenteraad om de tekorten van dit jaar als extra subsidie te geven. Daarnaast droegen zij het college op om bij de volgende begroting rekening te houden met de tekorten en met een oplossing te komen voor de toekomst.

Kinderboerderij Rosorum is al heel lang een gegeven in Zevenaar, en iedereen komt er graag. De vrijwilligers doen er alles aan om dit in stand te houden, en natuurlijk zijn daar kosten aan verbonden.

De kinderboerderij krijgt subsidie van de gemeente, en heeft verder zeer weinig inkomsten, wat niet vreemd is omdat het voor iedereen vrij is om de kinderboerderij te bezoeken zonder entree te betalen of andere kosten te hoeven maken.

Foto: Ed van der Schaft
Wij zien de kinderboerderij als een voorziening voor onze inwoners, waar wij allen aan bijdragen via de gemeentelijke belastingen. Zij vragen € 6000,- om de tekorten voor dit jaar op te vangen, en wij zien graag dat de subsidie structureel verhoogt gaat worden met dit bedrag. In totaal zal de kinderboerderij dan ongeveer € 17.000,- subsidie per jaar gaan ontvangen.

Natuurlijk is dat een hoop geld, maar is het te veel om een kinderboerderij te behouden? Wij denken van niet. Het college in Zevenaar geeft immers gemakkelijk € 200.000,- uit aan een impulsief "Big data" project, waarvan niemand weet wat het nut er van gaan zijn. Of wat dacht u van zo'n € 50.000,- voor de voorbereiding van een project waarvan niemand weet of het wel doorgang gaat vinden?!

En dan hebben we het nog niet eens over het nieuwe gemeentehuis, waarvan de totale kosten onbekend zijn, maar zeker minimaal € 11.000.000,-

Laten we er voor zorgen dat dit stukje Zevenaar nog kan blijven bestaan, open voor iedereen. Wij gaan er voor vechten!

wij staan er in Bladel met zorgboerderij De Hooiberg precies zo mee