Oeps, Herindeling

25 mei 2016

Oeps, Herindeling

Foto: Ed van der Schaft

Over de gemeentelijke herindeling, het samengaan van Zevenaar en Rijnwaarden is veel gezegd en gezwegen. Vooral de mening van de inwoners van beide gemeenten moest zo min mogelijk gehoord worden. Nadat een mogelijkheid voor een referendum is gesaboteerd, is ook stelselmatig informatie uit het herindelingsadvies geschrapt. De debatavonden werden strak geregisseerd; men moest vooral niet het idee hebben dat er nog een keuze was.

Even nog was er de hoop dat bij één onderwerp nog geluisterd is naar wensen van de mensen: de verkeerssituatie in Babberich en Oud-Zevenaar, in relatie tot de ontsluiting van het Gelders Eiland, werd door de raad van Zevenaar als 'cruciaal' bestempeld. Onze verontwaardiging was dan ook groot toen duidelijk werd dat de grootste partij in de raad, Lokaal Belang, geheim overleg heeft gevoerd met de provincie en het woord cruciaal opeens geen betekenis meer had. De herindeling moet doorgaan en de nieuwe afslag op de A12 moet er snel komen! Waarom is volstrekt onduidelijk. Wel wat het de inwoners gaat kosten: meer verkeersproblemen met schade voor bedrijven en bewoners; een kwart miljoen aan onderzoekskosten die gewoonlijk door de provincie betaald zouden worden. Alle andere politieke partijen zijn in hun hemd gezet omdat één partij het allemaal wel alleen denkt te kunnen regelen. Wat staat ons nog meer te wachten?

Natuurlijk blijft de SP voor de belangen van de bewoners en echte ondernemers opkomen. Ook met een herindeling is er nog genoeg te winnen.