Gemeente Zevenaar laat huurders in de kou staan.

4 januari 2007

Gemeente Zevenaar laat huurders in de kou staan.

Al enkele jaren verzakt en scheurt een ruim aantal huizen in Zevenaar. Huiseigenaren hebben zich verenigd in een bewonerskomitee en zijn inmiddels in onderhandeling met de gemeente over een tegemoetkoming in de schade, volgens de gemeente veroorzaakt door de droogte van afgelopen zomer. Op dit moment buigen huiseigenaren en de gemeente zich over de hoogte en de voorwaarden van een subsidie en een lening met lage rente.

Dit geldt echter niet voor de huurders van het getroffen gebied. Deze laat de gemeente in de kou staan. Letterlijk vaak. ‘Door sommige muren kijk je zo naar buiten’, aldus een bewoonster. ‘Mijn gasrekening is enorm gestegen, mijn meubels trekken krom en zelfs de deuren moeten passend gemaakt worden, zo is de boel verzakt. Al jaren trek ik aan de bel, bij de gemeente en woningbouwvereniging Baston, maar die doen net of hun neus bloedt.’

Inmddels heeft de SP Afdeling Zevenaar vragen gesteld aan de raadscommissie. Ook vraagt de SP zich af waarom het college spreekt over de afgelopen zomer als veroorzaker van droogte en verzakkingen. SP afdeling Zevenaar vindt het een uiterst merkwaardig standpunt. De klachten van de huurders gaan terug tot het begin van de aanleg van de Betuweroute. Al in 2004 geven de bouwkundig inspecteur van de gemeente en het hoofd technische zaken van de woningbouwvereniging aan ‘goed bekend te zijn met de materie.’ Het is minstens opmerkelijk om te constateren dat huurders nog steeds worden genegeerd.
De SP Afdeling Zevenaar blijft aandringen op afhandeling van de schade en de klachten van de huurders.