Informatie-avond over asfaltcentrale op Koningspley

28 mei 2007

Informatie-avond over asfaltcentrale op Koningspley

Op 12 juni (20:00 uur) is er een informatie-avond over asfaltcentrale Bruil die op het Koningspley gevestigd wordt.
Deze asfaltcentrale moet uit Wageningen weg, omdat die daar voor overlast zorgt. De nieuwe locatie gaat echter zo mogelijk voor nog meer overlast zorgen, omdat het tussen een aantal wijken van Arnhem en Westervoort komt te liggen.

Op 25 september 2006 heeft de gemeenteraad van Arnhem ingestemd met de vestiging van de asfaltcentrale van de firma Bruil op de Koningspley-Noord te Arnhem. De overeenkomst met Bruil is op 13 december 2006 getekend in het provinciehuis te Arnhem. Bruil dient uiterlijk 31 december 2009 uit Wageningen vertrokken te zijn.

De provincie is al jaren bezig een goede plek te vinden voor de asfaltfabriek van Bruil welke momenteel gevestigd is in Wageningen. De fabriek moet daar weg omdat deze veel overlast veroorzaakt voor de omwonenden. Burgemeester en wethouders van Arnhem denken dat niemand last hoeft te hebben van de komst van Bruil naar Arnhem. In Wageningen staat het bedrijf bij een woonwijk en veroorzaakt daar vooral verkeersoverlast door het aan- en afrijden van vrachtwagens. De asfaltfabriek van Bruil past niet helemaal in het nieuwe bestemmingsplan voor het toekomstige industrieterrein. Volgens wethouder Sander van Bodegraven is de fabriek wel binnen de milieunormen te brengen. Daarom is voor de vestiging van Bruil op de Koningspleij vrijstelling aangevraagd. Die aanvraag is tegelijk met het nieuwe bestemmingsplan Kleefse Waard/ Koningspleij in procedure gegaan.
Bruil bouwt in Arnhem een moderne fabriek die aan hoge milieueisen moet voldoen. De productie heeft plaats in een hal. De grondstoffen zand, grint en vulstof liggen opgeslagen in de open lucht, maar Bruil moet ervoor zorgen dat er geen stofoverlast ontstaat. Dit kan gebeuren door de materialen nat te houden of een overkapping te plaatsen. Op verzoek van Westervoort heeft Arnhem de eis gesteld dat de brekerinstallatie (voor de recycling van asfalt) alleen overdag wordt gebruikt. Ook komt er aandacht voor mogelijk gevaar van de vrachtwagens voor fietsers. Er rijden per uur maximaal vijftien vrachtwagens, dag en nacht door. Een woordvoerder van Bruil liet weten; “Omdat Rijkswaterstaat wil dat we veel ‘s nachts en in het weekend werken, rijden onze vrachtwagens ook op die tijdstippen.“Over de nadelige gevolgen van de komst van de asfaltcentrale zegt Gerrie Elfrink, raadslid voor de SP in Arnhem, het volgende: “Er worden veel mooie beloftes gedaan over het beperken van de overlast. Zo wil men het gebruik van de Best Beschikbare Techniek (BBT) op het gebied van milieu en geluid bevorderen. Maar garanties dat deze techniek er ook komt en dat er weinig overlast zal zijn kan de wethouder niet geven. Tussen de fabriek en enkele omliggende woonwijken ligt slechts rivier en uiterwaardengebied zodat het lawaai dat wordt geproduceerd ver draagt.”
Onder het motto ‘Arnhem Geen Asfaltcentrale’ (AGA) is een werkgroep opgericht tegen de komst van de asfaltcentrale van Bruil naar Arnhem. AGA kondigt aan ‘tot aan de hoogste instantie’ toe te gaan procederen tegen de komst van de fabriek. ‘Alle procedures voor het verkrijgen van de benodigde vergunningen moeten nog worden doorlopen.’ Vooral de uitstoot van fijnstof pleegt volgens de werkgroep een zware aanslag op de gezondheid van bewoners van de omliggende wijken. AGA sluit zich aan bij het protest van de ondernemers van het Industriepark Kleefse Waard, het Ondernemers Kontakt Arnhem OKA) eerder lieten horen.
AGA bestaat uit: bewonersvereniging Stadseiland, bewoners Westervoortsedijk, Malburgen Oost, Wijkbeheer Malburgen Oost-Noord, fractie SP Arnhem, Zuid Centraal Arnhem, Christen Unie Arnhem, Zeil- en Motorbootvereniging Jason, Wijkraad Mosterdhof, Milieugroep Westervoort, SP afdeling Zevenaar LWG Westervoort.