Verslag Informatieavond’Westervoort Tegen Asfaltcentrale”

13 juni 2007

Verslag Informatieavond’Westervoort Tegen Asfaltcentrale”

Datum: 12 juni 2007

Deze avond is door ledenwerkgroep SP Westervoort, onderdeel van afdeling Zevenaar, georganiseerd voor de inwoners van Westervoort. Mede naar aanleiding van geluiden die ons bereikt hebben via de enquête die onder leden en bewoners werd afgenomen, is dit initiatief tot stand gekomen.

Bijeenkomst Bruil

De provincie Gelderland en gemeente Arnhem hebben het plan opgevat om de asfaltcentrale van de firma Bruil, die momenteel in Wageningen gehuisvest is, te verplaatsen naar Arnhem. En wel op de Koningspleij. Deze plek ligt dicht bij Westervoort waardoor ook de bewoners van Westervoort op de hoogte moeten zijn van de gevolgen van de komst van de fabriek.
De avond wordt ingevuld door verschillende sprekers. Per spreker een korte samenvatting van wat gezegd is:

Eric van Kaathoven, lid van Provinciale Staten SP

Eric vertelt dat het probleem van de asfaltcentrale uit Wageningen komt. Daar staat de fabriek in een woonwijk waardoor er veel overlast is. Door aanhoudende klachten moet de centrale daar weg. Er is over verschillende plekken gesproken maar uiteindelijk kwam Arnhem naar voren als nieuwe vestigingsplek van de fabriek. Vorig jaar is het onderwerp voor het eerst op de agenda geweest in de Provinciale Staten. Daar heeft het CDA gesteld dat als Arnhem geen toestemming geeft voor de fabriek, de provincie eventueel niet zou meefinancieren in het Rijnboogproject. Deze stelling is later formeel teruggetrokken. Er is dus geen koppeling tussen aanname van de Asfaltfabriek en de financiering van Rijnboog. Wel krijgt de gemeente Arnhem een schadevergoeding van 1 miljoen euro van de Provincie voor het schaden van het imago en de waardevermindering van de grond. Bruil krijgt een schadeloosstelling voor de verhuiskosten die als volgt verdeeld is: de Provincie betaald 6,6 miljoen, de gemeente Wageningen betaalt 4,0 miljoen en Bruil betaalt zelf zo’n 2,5 miljoen. Hiermee kom je op het totaalbedrag van zo’n 12 miljoen euro die het kost om de fabriek te bouwen. Op woensdag 13 juni zal er een commissievergadering zijn in het Provinciehuis over de besluitvorming van de geldstromen. De SP gaat hierin vragen stellen over het verschuiven van het probleem.

Cris Lenting, gemeenteraadslis SP Arnhem

Vanuit de denkwijze van wethouder Bodegraven van de gemeente Arnhem licht Cris de keuze toe: Waarom is voor Arnhem gekozen? Het aanvoeren van materiaal kan over water want er ligt een haven bij de Koningspleij. De afvoer is mogelijk want er is een makkelijke aansluiting met de Pleijroute en de A12. Bovendien is het gebied volgens het bestemmingsplan geschikt voor zware industrie tot categorie 4, met eventueel uitloop naar categorie 5. De fabriek van Bruil zal, met inachtneming van de Best Beschikbare Techniek, moet kunnen passen in categorie 4.

Alle coalitiepartijen in de gemeenteraad hebben voor dit plan gestemd. Alle oppositiepartijen hebben tegen gestemd: zij kwamen net 2 stemmen tekort waardoor het plan verder doorgezet werd. Ook Groen Links heeft voor de fabriek gestemd, maar heeft wel een amendement opgesteld met voorwaarden. Daarin worden helaas geen keiharde garanties geëist. Hiermee probeerde Groen Links de hoeveelheid vervuiling te kunnen beperken. Dit is heel moeilijk in praktijk te brengen waardoor het waarschijnlijk is dat er uiteindelijk een gedoogbeleid zou kunnen komen.
In het bestemmingsplan stond dat bouw op die plek niet hoger mocht komen dan 20 meter. Voor de uitstoot van de fabriek is echter een schoorsteen nodig van minstens 40 meter, eventueel zelfs 50 meter. Hiervoor moet dus het bestemmingsplan gewijzigd worden. Tegen het wijzigen van het bestemmingsplan kan bezwaar gemaakt worden, ook door inwoners van buurtgemeenten. Het handhaven van de milieuregels ligt officieel bij de Provincie maar het is niet ondenkbaar dat dit gedelegeerd wordt naar de gemeente Arnhem.

 Vanuit het publiek is behoefte aan een tijd- en procedurelijn waarin duidelijk een overzicht is van wat, wanneer aan de orde is.

Ruud van der Zande, kerngroep AGA

Ruud vertelt dat AGA een verzameling van groeperingen is die zich hard maken tegen de komst van de fabriek. In eerste instantie is dit begonnen bij de Wijkraden/ Platfora van Presikhaaf. AGA heeft al verschillende acties ondernomen. Het aantal groeperingen dat zich aansluit bij AGA wordt steeds meer waardoor AGA groter wordt en daardoor meer kan doen.
Ruud vertelt waarom hij zich zorgen maakt over de komst van de asfaltfabriek: Bij zo’n groot bedrijf zou je verwachten dat er heel wat werkgelegenheid bijkomt. Het blijkt dat de hele fabriek gedraaid wordt door 5-7 mensen. Deze mensen werken al in Wageningen en zullen waarschijnlijk meeverhuizen. De kleinere bedrijven die om het gebied heen gevestigd zijn, dreigen te vertrekken uit het gebied waardoor er eerder verlies van arbeidsplaatsen zal zijn. Daarnaast levert de fabriek zo’n 175 transportbewegingen in de vorm van vrachtwagens op, die dag en nacht zullen rijden. Het idee van Wethouder Bodegraven dat Arnhem zich meer als hoofdstad van de provincie Gelderland moet profileren door problemen elders uit de provincie op te lossen is in deze een bijzonder slecht plan.

Jan den Otter, Milieugroep Westervoort

In verband met overstromingsgevaar is besloten om het hele industriegebied binnendijks te gaan bouwen. Hiervoor zijn in de stroming van de rivier al aanpassingen gedaan. De hele uiterwaarden zullen binnendijks komen te liggen. Leden van de Milieugroep Westervoort zijn, samen met enkele Wethouders en gemeenteleden gaan kijken bij een andere Asfaltfabriek. Daar hebben zij enkele vragen gesteld. Er zijn 300 soorten asfalt waarbij de nieuwste soort het zogenaamde ‘lage temperatuur asfalt’is. Hierbij wordt het asfalt op slechts 90 graden Celsius gestort. Dit is beter voor het milieu. Bruil wil zich daar ook mee bezig gaan houden. Deze asfaltsoort is echter nog een experiment. De normen voor Fijnstof worden in de toekomst scherper gesteld, de vraag is of Bruil zich daar in de toekomst aan zal kunnen gaan houden. De route vanaf de fabriek naar de Pleij zal gaan lopen buiten de Kleefse Waard om, via de Veerdam en de Westervoortse Dijk; ook ’s nachts.

De ledenwerkgroep SP vraagt de bezoekers van de avond om in actie te komen tegen de komst van de asfaltcentrale. Onze bedoeling is om een actiecomité samen te stellen dat zich als Westervoortse afvaardiging wil aansluiten bij AGA. Hiervoor kunnen geïnteresseerden zich aanmelden op
sp_westervoort@ tomaatnet.nl of bellen met 06-51630740.
Ook de wijkraad Mosterdhof is al actief en heeft zich aangesloten bij AGA.