SP Westervoort neemt niet deel in klankbordgroep asfaltcentrale

5 maart 2008

SP Westervoort neemt niet deel in klankbordgroep asfaltcentrale

Provincie Gelderland, gemeente Arnhem en Bruil hebben diverse “omgevingspartijen” waaronder SP Westervoort uitgenodigd om zitting te nemen in een klankbordgroep inzake de inpassing van Bruil. De eerste bijeenkomst van deze klankbordgroep staat gepland voor 5 maart aanstaande. Veel genodigden (vooral de diverse bewonersgroepen) hebben besloten om niet deel te nemen in deze klankbordgroep.

Het gaat om: Bewonersvereniging Stadseiland, Werkgroep Arnhem Geen Asfaltcentrale (AGA) (vertegenwoordigt tevens Wijkplatform Presikhaaf Oost en Wijkplatform Presikhaaf West), Wijkraad Mosterdhof/Struikendoorn/ De Weem (Westervoort)

Daarnaast hebben ook andere genodigden laten weten niet naar de bijeenkomst van de klankbordgroep te gaan: Ondernemers Kontakt Arnhem (OKA), IPKW (Industriepark Kleefse Waard), Waterscouting Miguel Pro.
Slechts de milieugroep Westervoort/Gelderse milieufederatie heeft, als enige van de genodigden, aangegeven wel naar de bijeenkomst te gaan.

Diverse locale en regionale politieke partijen steunen dit initiatief:
SP Westervoort, SP Arnhem, SP Gelderland, D66 Westervoort, D66 Arnhem,
D66 Gelderland, CU Arnhem, Zuid Centraal , VVD Arnhem, Pro Arnhem

Ook overige niet uitgenodigde wijkraden steunen het initiatief om niet naar de klankbordgroepvergadering te gaan:
Wijkraad Lange Maat (Westervoort), Wijkraad Hoogeind (Westervoort), Wijkraad Broeklanden (Westervoort), Wijkraad De Leigraaf (Westervoort), Wijkraad Ganzenpoel (Westervoort), Wijkraad de Schans (Westervoort)

Waarom willen deze partijen niet deelnemen?

1.De klankbordgroep speelt geen rol in de besluitvorming en heeft daardoor geen meerwaarde.
2.De besluitvorming tot nu toe is ondoorzichtig.
3.Er is bij de provincie Gelderland, de gemeente Arnhem en Bruil grote onwil om zich maar iets aan te trekken van de ideeën van de burgers.
4.Het weigeren van een deugdelijke milieueffectrapportage doet vrezen dat er niet de wil is om serieus te kijken naar (regionale) milieueffecten.
5.Het voor ons meest belangrijke onderwerp, namelijk de locatie van de asfaltcentrale, staat niet ter discussie.

Wij willen dat provincie, gemeente en Bruil ons signaal op de juiste waarde inschatten en nu eindelijk eens gaan luisteren naar de vele bezwaren (inhoudelijk en procedureel) tegen de gang van zaken rond de asfaltcentrale.