Doortrekking van de A15 een oplossing?

6 juni 2008

Doortrekking van de A15 een oplossing?

Het debat op 11 juni om 18.00 uur in het CCOG in Duiven georganiseerd door de Provincie Gelderland is de zoveelste discussie-avond in een reeks over dit onderwerp. Op eerdere discussiebijeenkomsten bleek al dat dit onderwerp enorm leeft onder de bevolking van De Liemers.

Folderen A15

- Werd aanvankelijk nog gepoogd om de discussie te beperken tot een keuze voor een bepaalde variant waarbij er altijd vanuit werd gegaan dat de doortrekking zondermeer zou doorgaan, al snel bleek dat de in grote getalen opgekomen bewoners van onze mooie streek deze beperking niet accepteerden. Wij zijn dan ook verheugd over het feit dat er ook een variant zonder doortrekking van de A15 wordt onderzocht. De vraag is alleen hoe serieus dit zal worden aangepakt aangezien de verschillende overheden rechtstreeks lijken aan te sturen op een doortrekking van de A15.

- Het is duidelijk dat er een oplossing moet komen voor de problemen. Vele automobilisten staan te lang in de file tijdens het woon-werk verkeer, het wegennet is overbelast en file verkeer is slecht voor mens en milieu.

- Doortrekking van de A15 is geen oplossing voor genoemde problemen. Het is allang bekend dat meer asfalt de problemen niet oplost, maar hooguit voor een verschuiving van de problemen zorgt. Er zijn tal van voorbeelden in Nederland die dit bewijzen.

- Wij willen geen nieuwe aanslag op het kwetsbare gebied De Liemers, een regio die al getekend is door het litteken van de Betuwelijn.
- Wij willen geen miljoenen verslindend megaproject, waar mensen ook nog eens zelf voor moeten gaan betalen in de vorm van tol; in feite gaan we dubbel betalen want we betalen ook al motorrijtuigen-belasting.
- Wij willen geen verschuiving van de fileproblemen. De Liemers moet niet de tol betalen voor een probleem dat op landelijk niveau moet worden opgelost.

Wat moet er dan wel gebeuren? Er moet een diepgaand onderzoek komen dat niet alleen kijkt naar snelwegen maar ook naar het Openbaar Vervoer. Knelpunten in de bestaande wegenstructuur moeten worden opgelost, het OV moet flink uitgebreid worden en aangeboden worden tegen een betaalbare prijs. Dit onderzoek moet een eerlijke kans krijgen en niet gebruikt worden met vooropgezette
bedoeling om de doortrekking van de A15 te rechtvaardigen.