Het ongelijk van Donner

22 september 2009

Het ongelijk van Donner

Minister Piet-Hein Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid noemt vijf argumenten om de AOW-leeftijd te verhogen van 65 naar 67 jaar:
1. onbetaalbaarheid;
2. tekort aan financieel draagvlak;
3. verhoging arbeidsparticipatie;
4. hogere levensverwachting;
5. vermindering arbeidstekort bij onderwijs en zorg.

65 blijft 65

Harrie Verbon, hoogleraar openbare financiƫn aan de Universiteit van Tilburg analyseert deze vijf argumenten en komt tot de conclusie dat ze geen enkel hout snijden. Verhoging van de AOW-leeftijd is onzin en verlaging ligt zelfs meer voor de hand.

Om de paar jaar ontstaat er in Nederland enige commotie over de betaalbaarheid van de AOW. Meestal is die commotie gebaseerd op een rekensom als de volgende: als het aantal gepensioneerden verdubbelt, en de AOW uitkering is welvaartsvast, dat wil zeggen, de AOW is een constant percentage van het bruto binnenlands product of van het gemiddeld verdiende inkomen van werkenden, dan verdubbelt ook de uitgavendruk van de AOW. Voor het eerst werd deze som in het begin van de jaren tachtig gemaakt. Dit leidde toen tot de oprichting van de Commissie-Drees die ergens midden jaren tachtig een rapport uitbracht waarin ook al een verhoging van de AOW-leeftijd werd voorgesteld. Die maatregel maakte toen geen kans, vrijwel geen enkele politieke partij vond dit een goed voorstel.

Tot de herfst van 2008 bleef dit de gangbare politieke opvatting. Totdat tijdens de wereldwijde financiƫle crisis opeens de regeringspartijen overstag gingen: de AOW-leeftijd moest omhoog van 65 naar 67 jaar.

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Piet-Hein Donner, heeft in De Volkskrant van 9 mei 2009 een verdediging met vijf argumenten gegeven van deze maatregel. In zijn analyse probeert Harrie Verbon na te gaan of er een argument tussen zit dat hout snijdt. Dit blijkt niet zo te zijn, en bij twee argumenten kan zelfs de tegenovergestelde conclusie getrokken worden: de AOW-leeftijd moet omlaag.

Klik hier om de volledige analyse van Harrie Verbon te downloaden. Lees meer over de actie 65 blijft 65 van de SP en teken de volkspetitie: www.65blijft65.nl.

• Reageer op dit artikel