Stadsregio negeert reizigers en democratie bij overhaaste invoering ov-chipkaart

10 september 2010

De Stadsregio Arnhem-Nijmegen is van plan om de OV-chipkaart per 18 november volledig in te voeren. Dat betekent dat de strippenkaart in de hele regio binnen drie maanden afgeschaft wordt. SP-fracties uit de hele regio roepen de Stadsregio met een brief op dit besluit nu nog niet te nemen.

OV-Chipkaart

Ook de SP Zevenaar heeft de brief ondertekend, omdat wij volledig achter de argumenten van de initiatiefneemster Jola van Dijk, gemeenteraadslid voor de SP in Nijmegen, staan: “Het kan niet zo zijn dat de Stadsregio zo’n ingrijpend besluit voor het openbaar vervoer overhaast neemt, zonder steun van de reizigers en zonder democratisch toezicht.”

Wij zijn tegen een snelle invoering van de OV-chipkaart omdat er nog te veel technische problemen zijn en reizen met de OV-chipkaart voor veel reizigers aanmerkelijk duurder is. Ook het Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer in de Stadsregio heeft zich vorige week nog uitgesproken tegen invoering van de OV-chipkaart per 18 november.