SP Afdelingen De Liemers in actie voor openhouden Spoedeisende Hulp

29 november 2011

SP Afdelingen De Liemers in actie voor openhouden Spoedeisende Hulp

“Stop afbraak ziekenhuis Zevenaar”

De SP heeft reeds op 3 januari 2010 een brief gestuurd naar de Raad van Bestuur waarin om opheldering werd gevraagd op een aantal vragen. Eén van de concrete vragen luidde toen:
“Er wordt gesproken over het gegarandeerd open houden van de spoedeisende hulp. Blijft de spoedeisende hulp 24 uur per dag beschikbaar voor hulp aan de Liemerse bevolking? Er zijn namelijk signalen dat de SEH, in de toekomst, alleen nog op kantoortijden open zal zijn.”

Door de Raad van Bestuur werd duidelijk gemaakt dat wij ons geen zorgen hoefden te maken. Zo lezen wij in de brief die de Raad van Bestuur naar de SP stuurde op 13 januari 2010:
"Ons beleid is en blijft een goed afgestemde ketenzorg van ambulancedienst, huisartsenpost, Spoedeisende Hulp, OK en bewakingsafdeling voor die patiënten die voor acute zorg een beroep doen op Ziekenhuis Zevenaar."

Inmiddels weten we wat deze beloften waard zijn: helemaal niets!

Ondertussen zijn er vele reacties geweest, die vaak getuigden van verbijstering en woede. Van de Liemerse gemeenten, van de huisartsen, van werknemers van het ziekenhuis en van vele bezorgde inwoners.

Er zijn ingezonden brieven geschreven, er is veel publiciteit geweest in geschreven pers, op de regionale radio en tv; veel mensen hebben de petitie op internet, spoedeisendehulpzevenaar.petities.nl, ondertekend. Er zijn vragen gesteld aan de minister door SP parlementariër Henk van Gerwen. Maar dit is blijkbaar nog niet voldoende voor de Raad van Bestuur van Rijnstate. Daarom is actie nodig!

De Liemerse afdelingen van de SP (Duiven, Westervoort en Zevenaar) houden op donderdag 1 december om 13.00 uur een manifestatie bij het ziekenhuis in Zevenaar. Ook SP Tweede Kamerlid Renske Leijten zal daarbij aanwezig zijn.

De sluiting van de SEH zal ook gevolgen hebben voor de huisartsenpost en andere ziekenhuis afdelingen. Het ziekenhuis wordt straks niet meer dan een kliniek voor een aantal simpele handelingen. Dit laten wij niet gebeuren. Daarom zegt de SP: Stop de afbraak van ons ziekenhuis!