Sluiting GGNet Zevenaar: "Bezuiniging of kostenpost? En wie betaalt de rekening?”

16 februari 2012

Renske LeijtenOp 23 februari organiseren wij samen met verschillende organisaties een openbare debatavond, waar iedereen aan deel kan nemen, over de grotendeelse sluiting van GGNet in Zevenaar.

Deze avond wordt gehouden in "Ons Huis" aan de Dr. Honigstraat 10 in Zevenaar en start om 20:00 uur. Een deskundig panel zal dan met de zaal in discussie gaan.

Het panel bestaat onder andere uit:

Renske Leijten, tweede kamerlid van de SP
Harm Boerboom, psychiater
Timo de Grefte, raad van bestuur GGNet
Sjef van Groningen, wethouder zorg Duiven
Maurits Niers, voorzitter cliëntenraad

Het is nu tijd om het tij te keren! Dat moeten we doen met mensen uit alle geledingen die hier bij betrokken kunnen zijn. Daarom organiseren we een openbare debatavond met als doelstelling:
Hoe kunnen we het onzalige plan om de GGNet kliniek te sluiten tegenhouden?

De aankondiging dat de GGNet kliniek in Zevenaar gesloten gaat worden, is ingeslagen als een donderslag bij heldere hemel. De verbijstering en verontwaardiging is groot.

Op de eerste plaats zijn natuurlijk de patiënten de dupe, zij betalen de rekening. Zij moeten voortaan naar Doetinchem of Arnhem; voor veel mensen met psychische problemen zal dit een stap te ver zijn. Bovendien kampt men in Doetinchem en Arnhem nu al met problemen om mensen uit de eigen regio op te vangen.

Wat aan de ene kant een bezuiniging is op GGNet zal aan de andere kant leiden tot grotere maatschappelijke kosten. Het gevaar bestaat dat mensen op straat gaan zwerven en geïsoleerd raken als ze niet meer dicht bij huis opgevangen en geholpen worden. Politie en gemeenten zullen met deze problemen geconfronteerd worden.

Groot is de verontwaardiging bij het personeel van GGNet: er zullen tientallen ontslagen vallen onder de professionele werkers van GGNet. Mensen die trots zijn op hun werk en de afgelopen jaren prima werk hebben verricht. Hun inzet, ervaring en deskundigheid dreigen verloren te gaan.

In Zevenaar heeft ook al een demonstratie plaatsgevonden; tientallen mensen trotseerden de ijzige kou om hun ongenoegen te uiten.