Waarom 15 maart SP stemmen?

9 maart 2017

Waarom 15 maart SP stemmen?

Foto: SP

Op 15 maart zijn de landelijke verkiezingen. Een stem op de SP betekend bouwen aan een socialer land. Daarom zijn we voor een Nationaal ZorgFonds zonder eigen risico en willen we de AOW weer op 65 jaar. We kiezen ervoor het minimumloon en de uitkeringen met 10% te verhogen en we gaan voor het verlagen van de huren en het bouwen van meer betaalbare woningen. Maar waarom zou u in het toekomstige nieuwe Zevenaar voor de SP moeten kiezen? We hebben 10 punten op een rij gezet. Dat maakt het stemmen op 15 maart gemakkelijker.

1. Investeren in regionaal openbaar vervoer

We gaan investeren in meer en betaalbaar openbaar vervoer (OV), in de stad en op het platteland. Zo kunnen we dubbelspoor naar de Achterhoek realiseren en buslijnen in stand houden. We voeren gratis openbaar stads- en streekvervoer in voor 65-plussers (Gratis bus voor 65+).

2. Verbindingen over de grens

Als grensprovincie kijken we natuurlijk ook over de grens. In de grensregio’s investeren we in betere weg- en spoorverbindingen met België en Duitsland. Daarnaast nemen we bureaucratische belemmeringen voor werken over de grens zoveel mogelijk weg.

3. Zorg dichtbij

Ook op het Gelderse platteland moet de zorg bereikbaar blijven. We voeren een fusieverbod in voor ziekenhuizen. Ziekenhuisvoorzieningen blijven volwaardig bestaan, met behoud van een spoedeisende hulp, een intensive care en klinische verloskunde. De spoedzorg blijft van hoge kwaliteit. De ambulancezorg wordt een publieke dienst; waar extra ambulances nodig zijn, komen die beschikbaar. Sluiting van spoedeisende hulpposten wordt voorkomen. In de organisatie van de ambulancezorg worden geen marktwerking of aanbestedingen geïntroduceerd. De SP Zevenaar heeft zich al eerder laten horen bij de opheffing en vermindering van zorgvoorzieningen voor de Liemers.

4. Regionale economie versterken

Per regio kan worden bekeken welke economische impulsen het beste passen, bijvoorbeeld recreatie en toerisme, zorg, maakindustrie of logistiek. Voor toerisme geldt dat Nederland veel mooie plekken heeft buiten de Randstad. We kunnen fiets-, wandel- en verblijftoerisme in Gelderland aantrekkelijker maken, waarbij de inkomsten ten goede komen aan de regio. We willen meer regionaal maatwerk mogelijk maken. Bij aanbestedingen moet regionaal werk ook regionaal kunnen worden gegund, om werkgelegenheid te behouden en de overgang van school naar werk te verbeteren.

5. Investeren in betaalbare en duurzame woningen

De verhuurdersheffing wordt omgezet in een investeringsplicht. Dat verruimt de investeringsruimte van de woningcorporaties. Zo komt er geld beschikbaar dat we gebruiken om extra betaalbare huizen te bouwen, de huren van bestaande woningen te verlagen en de corporatiewoningen energiezuiniger en levensloopbestendig te maken. Nieuw te bouwen woningen zijn energieneutraal en worden standaard voorzien van zonnepanelen. Dit plan borduurt voort op eerdere succesvolle initiatieven van de Gelderse SP.

6. Natuur versterken

We investeren in het Natuurnetwerk Nederland (Ecologische Hoofdstructuur). Beschermde Natuurmonumenten worden in ere hersteld. We stellen meer boswachters aan. De handhaafcapaciteit wordt versterkt om delicten in groen- en natuurgebieden aan te pakken en er wordt meer voorlichting aan bezoekers gegeven over het effect van overtredingen op de natuur. We stellen een verbod in op de plezierjacht. Voor beheerjacht geven we de voorkeur aan natuurlijk en diervriendelijk beheer.

7. Tegengaan van krimp

In krimpgebieden moeten overheidsorganisaties niet worden gesloten, het vestigen van publieke diensten in regio’s met veel werkloosheid gaan we juist bevorderen. Meer betaalbare woningen en investeren in werkgelegenheid en voorzieningen kunnen zorgen dat mensen niet wegtrekken naar de stad.

8. Bibliotheeknetwerk garanderen

Bibliotheken ontwikkelen zich steeds meer tot toegankelijke centra voor allerlei vormen van kennis en informatie in de buurt. De overheid garandeert een breed aanbod van bibliotheken en bibliotheekbussen, zodat leren en ontwikkelen voor iedereen mogelijk blijft, ook in de kleine plattelandsgemeenten. De Gelderse SP spant zich ook al jaren in voor versterken van bibliotheekvoorzieningen.

9. Verkeer en vervoer rond Zevenaar en onderliggend wegennet

Bij investeringen voor goederenvervoer kiezen we voor een maximale inzet van de binnenvaart, omdat dit het minst belastend is voor het milieu. We investeren in het verduurzamen van de binnenvaartvloot en zorgen ervoor dat jongeren weer een toekomst hebben in deze sector. Goederenvervoer over spoor door binnensteden en dorpskernen moet worden beperkt en altijd voldoen aan de normen van veiligheid, trilling en geluid.

10. Van bio-industrie naar duurzame landbouw

De dieronvriendelijke bio-industrie moet worden omgevormd in een diervriendelijke en duurzame veehouderij. We gaan meer werk maken van de productie en consumptie van gezond en verantwoord voedsel, in tien jaar willen we de omzet van biologisch voedsel verviervoudigen.
Er komen géén nieuwe megastallen en van alle stallen wordt de brandveiligheid verbeterd. Met behulp van diervergunningen wordt het aantal kippen, varkens, geiten en andere gangbare staldieren beter gereguleerd en gereduceerd, om overbelasting van mens, dier en milieu tegen te gaan.

• Zie ook:
  • SP