Actie tegen verkoop Nuon

14 mei 2009

Actie tegen verkoop Nuon

Een flink aantal SP-ers had zich donderdagavond verzameld bij het gemeentehuis  van Zevenaar, waar die avond een commissievergadering zou plaats vinden. Onderwerp: Het voorstel van B&W van Zevenaar om de aandelen NUON te verkopen aan Vattenfall.

Demonstratie ze zijn nuts

De commissieleden werden opgevangen bij de ingang van het gemeentehuis en werden geconfronteerd met de argumenten tegen deze verkoop. Daarna namen de SP-ers plaats op de publieke tribune in de raadszaal en wachtten tot het agendapunt aan de beurt was.
Organisatie-secretaris Noor de Laat kreeg de gelegenheid in te spreken en hield haar betoog. Daarin kon ze nog net meenemen de opvatting van de voorzitter van het VNO die zich tegen de verkoop had uitgesproken. Toen Noor uitgesproken was volgde er een spontaan applaus vanaf de publieke tribune.

Bless en Heeroma

Ook werden alle raadsleden en wethouders "getracteerd" op een zakje met steenkool als symbool van de vervuilende manier waarop Vattenfall energie produceert.
De verantwoordelijk wethouder verdedigde het voorstel en de diverse fracties konden daarop reageren. Alleen het CDA en Lokaal Belang waren onvoorwaardelijk voor met een beroep op zegeningen van de markt. De VVD was in meerderheid tegen (!), evenals PvdA, Sociaal Zevenaar en Groen Links.

Sociaal Zevenaar kondigde een motie aan voor de gemeenteraadsvergadering van 2 juni, waarin tenminste voor uitstel van deze beslissing gepleit wordt.
Ook de wethouder kon niet anders concluderen dat er nu "genuanceerder" gedacht en gesproken werd dan enkele maanden geleden.

De SP Afdeling Zevenaar ging tevreden naar huis.

Noor de Laat

Hieronder de tekst van de inspraak

Inspreektekst voor donderdag 14 mei 2009 in de Commissievergadering Middelen

Agendapunt: verkoop Nuon aandelen

Door Noor de Laat, organisatiesecretaris SP Afdeling Zevenaar

Mevrouw de voorzitter, dames en heren,

Vanavond spreek ik hier namens de SP Zevenaar.

Op 7 maart hebben wij het college een brief gestuurd waarin wij bezwaar aantekenden tegen de voorgenomen verkoop van de aandelen NUON. Deze brief is ook naar alle fractievoorzitters gestuurd. Om te beginnen wil ik opmerken dat hierop van de zijde van B&W geen enkele reactie is gekomen.

Dan de zaak zelf
De SP is principieel tegen het verkopen van publieke voorzieningen. Iedereen heeft met eigen ogen kunnen zien hoe de privatisering van de spoorwegen en de postbezorging is uitgepakt en hoe het personeel is ingepakt. Personeel is geen dienstverlenend onderdeel meer, maar is een kostenpost geworden.

Bij de voorgenomen verkoop van de energiebedrijven wordt het nog erger. Spreken we bij de NS en de post nog van mogelijke Nederlandse invloed, bij de energiebedrijven geven we die volledig uit handen. En u weet, als je iets weggeeft, dan ben je het kwijt. Het is absoluut niet zeker dat de energiebedrijven RWE en Vattenfall op hun beurt ook niet overgenomen worden. Het Russische Gazprom is druk doende een wereldpositie op energiegebied te verwerven. Kunnen we straks Poetin bellen of hij asjeblieft bij ons het licht aan wil doen.

Bekend is dat vooral CDA en VVD voorstanders zijn van de uitverkoop van Nederland. De PvdA twijfelt hier en daar nog. Het getuigt echter van een grote naïviteit van bijvoorbeeld de PvdA fractie in de Staten van Overijssel om te geloven in juridische garanties, zoals onlangs bleek bij de stemming daar.

We hebben de afgelopen jaren prachtige aanbiedingen kunnen zien op bijvoorbeeld onroerend goedgebied, zoals tophypotheken met garanties en wat al niet meer. Daarbij gaat het deze aanbieders niet om ons belang maar om hun eigen belang. En we hebben gezien hoe er lustig gefraudeerd is en hoeveel miljoenen euro’s over de balk zijn gegooid. Dat is inherent aan privatisering.

Als u straks voor de verkoop zou stemmen vindt u het goed, dat de Nederlandse energiegebruiker miljoenen betaalt aan enkele zogenaamde topbestuurders. Na de financiële crisis wéten we toch wat topbestuurder zijn betekent.

Nederland is zo ongeveer het enige land in Europa dat zijn energiemaatschappijen verkoopt. Wij zijn wéér het braafste jongetje van de Europese klas. Brussel wil kernenergiecentrales bouwen en lastige landen als Nederland moeten dat niet tegenhouden. Op 4 juni zullen we zien hoe de bevolking denkt over de Brusselse almacht.

Dan het bedrijf Vattenfall, nota bene een staatsbedrijf. En hoezo duurzame energie? 46% van de totale elektriciteitsproductie bij Vattenfall bestaat uit kolenstook, waarvan 33% bruinkool en zelfs turf. Grotere vervuilers bestaan niet. Degenen die vroeger wel eens in de DDR geweest zijn kunnen zich de stank en de mist misschien nog wel herinneren. Daarnaast bestaat ruim 28% van de elektriciteitsproductie uit kernenergie.

Dit Zweedse bedrijf heeft een fantastische marketing want ze profileren zich als een groen bedrijf. Daarmee levert Vattenfall al meteen het bewijs dat je topbestuurders niet zomaar moet geloven.

Vijf belangrijke argumenten die ik wil noemen betreffende de energieverkoop
1 In 1998 is onder Paars de energiemarkt geliberaliseerd “lagere prijzen, betere service:” Resultaat: Vanaf 2000 zijn de prijzen met ten minste 30% gestegen.
2 NUON alleen al betaalt 250 miljoen vennootschapsbelasting aan de staat. Hoe denkt Wouter Bos dit bedrag na de verkoop terug te krijgen? Juist, bij ons. Het geld moet ergens vandaan komen. En dacht u nou echt dat u de opbrengsten van deze verkoop mag houden?
3 Verkoop is geen verplichting van Europa! Kijk naar Frankrijk. EDF is 100% staatsbezit. En de Fransen zijn niet van plan om dat uit handen te geven.
4 Groot = Beter. Onzin. Energiebedrijf Delta in Zeeland is klein en goedkoper.
5 Energie is publiek bezit en dat moet zo blijven. Of wilt u van de bankcrisis naar de energiecrisis?

Wij willen geen uitverkoop van ons publiek bezit;
Het neoliberale denken over privatisering en de marktwerking brengt geen verbetering voor de Nederlandse samenleving;
De SP heeft landelijk, ook hier in Zevenaar, onderzoek gedaan naar wat leeft onder de mensen: 85 tot 90% van de mensen is tégen de verkoop van energiebedrijven;
U kunt niet om de mening van deze mensen heen. Later zullen uw kinderen of kleinkinderen vragen: “Hoe kon je zoiets doen?”

Denk na en stem tégen de verkoop!

Dank u wel.